onsdag den 3. november 2010

Anders Grankvist Schou - Firhændig orgelmusik

Anders Grankvist Schou

Firhændig orgelmusik

Foreliggende artikel er skrevet i forbindelse med en kandidatopgave ved Det Jyske Musikkonservatorium i studieåret 2009/2010. Artiklen er skrevet for at udbrede kendskabet til firhændig orgelmusik, og fordi der generelt mangler litteratur om denne ganske unikke instrumentbesætning. Jeg har givet en historisk, geografisk og repertoiremæssig gennemgang af emnet, og derudover har jeg forsøgt at lave en analyse af, hvad man nu og tidligere har kunnet bruge den firhændige orgelmusik til – er det for sjov eller alvor?

1 kommentar:

  1. Flot og spændende artikel!
    En lille (mulig) korrektion: Såvidt jeg husker er Pelle Gudmundsen-Holmgreens titel "Octopus" en reference til det PRÆCISE antal arme, der medvirker, fordi han med sine krav til musikerne umuliggjorde, at de selv kunne registrere mv., og da der så alligevel skulle bruges ikke bare én men to registranter, kunne de jo lige så godt også medvirke musikalsk - vistnok, som jeg husker det, med nogle rytmiske ændringer af registreringer, som i høj grad har betydning i stykket. Du kan jo evt. spørge ham selv eller Eva Feldbæk, som bestilte det.
    Men ellers tak for en fin artikel. Det næste bliver msåke én om musik for to orgler? Der kan jeg da uden blusel reklamere for min egen halvtimelange "Passacaglia" fra 2010.

    SvarSlet